A gimnázium honlapja | Regisztráció | Belépés Kedd, 2024-03-19, 06:20

Arany János Gimnázium és Általános Iskola Könyvtára

A honlap menüje
Statisztika

Online összesen: 1
Vendégek: 1
Felhasználók: 0
Belépés

Internettel az olvasásért?

Az Óperenciás tengeren is túl - lehet az internettel olvasásra nevelni?

2010. március 27. szombat, 00:00 Benedek Janka

Forrás:

http://krono.inaplo.hu/index.php/inter/weblibrary/856-az-operencias-tengeren-is-tul-lehet-az-internettel-olvasasra-nevelni

 

 

Szándékom szerint ebben a cikkben kísérletet teszek arra, hogy az olvasás egyik "ellenségét" - az internetet - az olvasóvá nevelés szolgálatába állítsam.
Megrögzötten állítjuk, hogy az olvasás - mint szórakoztató tevékenység - háttérbe szorulásáról az elektronikus eszközök tehetnek. Én azonban úgy gondolom, hogy a technikai fejlődés elkerülhetetlen, természetes következménye annak a tudásnak, amit az emberiség felhalmoz. Különösen furcsa lenne, ha informatikus könyvtáros hallgatóként most a technika ellen kezdenék hadakozni, és fennhangon hirdetném, hogy az új technológiák, az új szabadidős formák pedagógiai szempontból károsak. Azt sem hinném, hogy mikor olvasásról beszélünk, akkor elszántan kéne ahhoz ragaszkodnunk, hogy az igazi olvasás a papíralapú könyvek bújása. Egy internetes cikk, novella, vagy vers olvasása épp olyan egyenrangúnak számít szerintem, mintha egy keménykötéses novellagyűjteményt vennénk a kezünkbe.  

 Nem a modern technika az ellenség

 

    Rendezhetünk boszorkányüldözést, hadat üzenhetünk az internetes portáloknak, a tv csatornáknak, de ez felesleges harc. Lássuk be: a modern technológiákra valóban szükségünk van, valós a hasznuk, és olyan visszafordíthatatlan változásokat hoztak a kommunikációban, az egész életünkben, amit nem hinném, hogyha őszintén belegondolunk, valóban semmissé akarnánk tenni. Inkább azt kéne felismerni, hogy végre teret és filléres lehetőségeket nyertünk arra, hogy emberek tömegeihez elérjünk, hogy újra eszükbe juttassuk az olvasás örömét. Úgy hiszem, nem maga a fejlődés, az eszközök, a technológia, de még nem is a változás a baj, hanem az, ahogy ezeket használjuk.

 

    A 20.-21. század rengeteg olyan eszközt adott a kezünkbe, amik pedagógia szempontból is hasznosak lehetnének, mi mégsem aknázzuk ki őket megfelelően. Az internetet már egyre szívesebben, és egyre hatékonyabban használják oktatásra és tanulásra, kihasználva az általa nyújtott előnyöket. De azt még nem sikerült felismernünk, hogy az internet társunk, segítségünk és eszközünk lehet abban is, hogy a gyerekekben – de akár a felnőttekben – újra felébresszük a kedvet a „minőségi olvasás” iránt.

A meseoldalak lehetnének a tökéletes példák arra, hogy az internet megfelelően használva egy új eszköz és segítség lehetne abban, hogy felneveljük a jövő kis könyvmolyait.

 

Hozzuk divatba az olvasást

 

 

    Ahogy az elektronikus eszközök - például a tv, a videojátékok és az internet - egyre nagyobb teret nyertek, az olvasás - mint szórakozás - egyre inkább a háttérbe került. Ma már a kisgyerekek is csak akkor olvasnak könyvet, ha azt az iskolában kötelezővé teszik. A diákok számára már nem vonzó szabadidős tevékenység „pöttyös könyveket”, vagy kalandregényeket olvasni. Egyetemistaként az előadások, kötelezők, a tanulás után már máshogy, aktívabban akarunk kikapcsolódni. A felnőttek is egyre kevesebb könyvet vesznek le a polcról, előbb leülnek TV-zni, vagy számítógépen játszani, mint elővennének egy regényt vagy verseskötetet. S ami talán még szomorúbb: ha mégis szórakozásként előkerül egy olvasnivaló, az az esetek nagy többségében biztosan egy népszerű, ám sokszor kevés „többlet-tartalommal” bíró ponyva lesz.

 

    Ha azt vizsgáljuk, milyen pozitív hatással lehet az internet az olvasási szokásainkra, a legkézenfekvőbb, ha a szemlélődés során először a gyerekeket célzó internetes alkalmazásokat vesszük górcső alá. Azzal, hogy a TV, a számítógép a háztartások állandó eszköze lett, elkerülhetetlen, hogy már a legkisebbek is kapcsolatba kerüljenek vele. Nincs is ezzel semmi gond, ügyelve arra, hogy mindez a megfelelő módon történjen. Nem gondolom, hogy az a megoldás, hogy szánt szándékkal mellőzzük ezeket a technológiákat az otthonunkból, hiszen a gyerekek szociális fejlődéséhez is fontos, hogy megismerkedjen például az internettel. Mikor eléri azt a kort, amikor képes felfogni, megérteni a dolgokat, érdemes megmutatni neki és közösen megismerkedni a számítógéppel. Hiszen akármennyire tiltjuk őt gyerekkorában, kamaszként már biztos, hogy az élete része lesz a technika.

 

    A megismerkedés és az olvasóvá nevelés első lépcsőfoka a interneten éppen ebből kifolyólag a meseoldalak. Azaz csak lennének a meseoldalak, ha a magyar internetes portálok között nem csak 1-2 erre alkalmas weboldal lenne található. Egy alaposabb internetes kutakodás után egyértelműen kiderült, hogy a magyar oldalak többsége a legkisebb mértékben sem alkalmas arra, hogy a gyermekek látogassák őket.

 

A követendő minta

 

    Először szeretném bemutatni azokat a pozitív példákat, amik előrevetítik, mennyiféleképpen lenne használható az internet, már az egészen kicsik nevelésében is. Ilyen például az egyszervolt.hu vagy a népmese.hu és a mesebirodalom.hu is. Ezeket az oldalakat megnézve látható, hogy az internet képes olyan többlet-tartalmat adni a szöveges mesékhez, amire egy könyv nem képes. A képernyőn birka rohan át, a mesefigurák beszélnek, a különböző gombok különböző hangokat adnak ki. A mese összekapcsolódik a játékkal, a szórakozással, akár egy bábelőadásban. Amíg a szülő mesél (még idegenül hangzik, de reméljük az, hogy a szülő és gyermeke együtt ül a gép elé, akár mesét olvasni, az előbb-utóbb természetessé válik) a gyerek a mesén túl élvezheti az internet által nyújtott interaktivitást úgy, hogy tudat alatt az olvasás és az internet összekapcsolódik, ahelyett, hogy ellenségei lennének egymásnak.

 

A lehetőség adott, mégsem használjuk ki

 

    Nem konkrétan az olvasás, de a mesélés témájába tartozik az a magánszemély által készített diafilmes blog, ami kiemelkedőnek mondható a tartalmat tekintve. Ezeknek a rendkívüli gondossággal összegyűjtött filmeknek a közös levetítése, vagy akár a frissen olvasni megtanult gyermek saját szórakoztatására történő nézegetése bármelyik kicsit lekötné. És természetessé válna számára az, hogy az internet olvasásra is használható. Jobban kiaknázható lenne a Petőfi Irodalmi Múzeum Által üzemeltetett Digitális Irodalmi Akadémia (DIA) is, ahol például megtalálható, és teljességében elérhető a híres meseíró, Csukás István életműve. Sőt, a Pim által működtetett PIMKÓ is egy olyan próbálkozás lehetne, amit érdemes lenne továbbfejleszteni. Egyre több az olyan dolog az interneten, amire pedagógiai szemmel is érdemes lenne odafigyelni. Ilyen például a meseútja.hu, ami épp „egy olyan országos olvasóvá nevelő program, melyhez önkéntes alapon csatlakoznak a gyermekek olvasásáért felelősséget érző szervezetek, intézmények. A project célja, hogy szakmai támogatást nyújtson mindazoknak, akik gyermekkel foglalkozva olvasási nehézségeket, az olvasási kedv romlását tapasztalták” (idézet: meseútja.hu). De az amimeséink.hu oldalon épp a gyermekek küldhetik be saját maguk által szerzett meséiket. A mese.tv videókon keresztül célozza meg a kicsiket, ami ugyan a mese modern felfogása, de éppen úgy ösztönözhet egy mesekönyv kézbevételére.

 


Elrettentő példák

 

    De sajnos azt kell mondanunk, hogy a negatív, elrettentő példa több, mint azok az oldalak, amik dicséretet érdemelnek. A mesekastély.hu  oldalon például crazy frog videókat nézhetnek a gyerekek, ami valljuk be, nem éppen az, amit egy nevelésre szánt oldaltól elvárnánk. A sok rossz példa közül még egy olyat emelnék ki, ami szerintem minden hibát felvonultat, amit egy gyermekeknek szánt oldalon el lehet követni. Ez az oldal pedig a meselnektekcsorimama.gportal.hu. Az oldal mind tartalmilag, mind a kivitelezést tekintve alkalmatlan a nevelésre, még a gportal-os oldalakhoz szokott felnőtt szemnek is bántó. A bazsumesél oldalon fellelhető rengeteg mesét is a borzasztó, és igénytelen kivitelezés teszi élvezhetetlenné.

 

    Természetesen nem az az alapkövetelmény, hogy minden oldal többszázezres állami támogatásokból létrejött, flash-es csodavilág legyen. De sajnos megfigyelhető, hogy Magyarországon nagyon gyerekcipőben jár még az, hogy a kicsikhez szóljunk az interneten keresztül. Pedig kéne, mert az olvasóvá nevelés első lépése talán éppen az lenne, hogy az olvasás varázsát összekapcsoljuk a számítógépezés nyújtotta többletélménnyel.

 

Hol vannak az amatőr meseírók?

 

    Az is szomorú, hogy a legtöbb oldal ugyanazokat a meséket kínálja. Valószínű éppen egymástól, vagy már feldolgozott adatbázisokból szerzik a szabadon felhasználható népmeséket. Pedig az internet segítségével azok az amatőr, ám sokszor hihetetlenül tehetséges meseírók is közönséghez juthatnának, akiknek nyomtatásban nincs lehetőségük megjelenni. Az internet annak is teret adhatna, hogy az amatőr meseírók kapjanak egy kis figyelmet, hogy a kiadásig el nem jutott, de remek versek, mesék megtalálják a közönséget. De nem, valahol ezek a mesék elvesznek. Ez, az amatőr, ám minőségi meseíró-kultúra Magyarországon még nem ütötte fel a fejét.

 

Le kell dönteni a sztereotípiákat

 

    Nem azt várom, hogy minden oldalon egy flash-es mesevilág elevenedjen meg. Egy egyszerű letisztult oldal, ami a mesékről szól, elég lenne. De őszintén mondom, soha nem gondoltam volna, hogy mikor mesék után kutatok, ezekre bukkanok. Egyetértek azzal, hogy a gyerek ne feltétlenül az internetről olvasson mesét. De ez álszentség: mert filmet nézhet a gépen és az interneten, játszhat a  számítógépes játékokkal. Ha már odaengedem a kicsit a géphez, meg a nethez, akkor miért nem figyelünk oda arra, hogy mesék is legyenek, hogy olvassanak? A szülő meg csodálkozik, hogy a gyerek csak játszik, meg videót néz... Éppen ezzel tudnánk megerősíteni bennük azt, hogy az internet nem csak játékra, meg videók nézegetésére van. Így nevelnénk olyan olvasókat, akik a neten is, és valószínű nyomtatott könyvet is szívesen olvasnak. 

 

Linkek

 

Ez még rendben van:


egyszervolt.hu

népmese.hu

mesebirodalom.hu

PIMKÓ - ebből jóval többet ki lehetne hozni, hiszen a DIA-n is fenn van pár mese Pl: a Süsü 

mesetv.hu - a mese modern felfogásban, videók

gyereksarok.kikoto.net - a tipikus hiba, ezek a mesék millió helyen fenn vannak a neten

Diafilmek - a designt leszámítva fantasztikus gyűjtemény

diavetítés - alacsonyabb színvonal

mesevilag
 - ez még elmegy, ugyan a tartalom nagy része máshonnan van linkelve

Amit nem kéne:

mesekastély.hu - crazy frog videók

bazsumesél.maci.hu - rengeteg mese, mérhetetlen igénytelenség. Nem ragaszkodok flash-es, mozgó rajzfigurás oldalakhoz, de azért ha már nevelő jelleg, legyen már egy színvonala... másik példa vagy ez de EZ MINDENT VISZ

Erről miért nem hallunk?

meseútja.hu - "Mese útja egy olyan országos olvasóvá nevelő program, melyhez önkéntes alapon csatlakoznak a gyermekek olvasásáért felelősséget érző szervezetek, intézmények. A project célja, hogy szakmai támogatást nyújtson mindazoknak, akik gyermekkel foglalkozva olvasási nehézségeket, az olvasási kedv romlását tapasztalták."

amimeséink.hu - versenyre beküldött gyerekversek

Aki még szemezgetne: mese.lap.hugyerekirodalom.lap.hu

 

Barátaink:
Keresés